Het voedselsteunpunt van Open Plaats in Gent heeft een fikse opknapbeurt gekregen. Grote koelkasten, nieuwe rekken, witte muren. "Het was dringend nodig. De nood stijgt voortdurend, en om mensen vlot te kunnen helpen, is een goede logistiek essentieel."
Aan het woord is Tine Van Rumst, directeur van Open Plaats.
Hadden jullie in volle coronaperiode wel tijd voor renovaties?
"We hadden dit vorig jaar al voorbereid, met de hulp van o.a. de Nationale Loterij. Zelf hadden we dit nooit volledig kunnen financieren, maar het was wel broodnodig!"
"We hebben het heel strak gepland. Eén en ander hebben we in het zomerverlof al kunnen doen, zodat we zeker niet extra moesten sluiten. Dan nog was het inderdaad een uitdaging, want door corona moeten we ook onze werking voortdurend aanpassen. En er komen steeds meer mensen aankloppen."
"Dat de verf van de muren bladdert, lijkt misschien niet de eerste bezorgdheid als de wachtrijen steeds langer worden. Je wil gewoon voor iedereen een pakket op maat kunnen samenstellen. Maar eigenlijk merk je juist dan het belang van een goede logistiek!"
Wat is de grootste logistieke uitdaging bij voedselsteun?
De juiste voeding eerst geven, zodat er niets verloren gaat. We kopen een deel van de voeding zelf aan, maar krijgen het grootste deel van bijvoorbeeld Europa, Voedselbank, Foodsavers en lokale handelaars. Het gaat allemaal rap de deur uit, zeker nu, maar eerst moet je het wel stockeren, koel houden en roteren. De volgorde is belangrijk. Zeker bij verse groenten en fruit, maar ook bij zuivel en vlees telt elke dag."
Wat is er allemaal veranderd?
"We hebben nieuwe, stevige rekken geïnstalleerd, waarmee we de ruimte optimaal kunnen benutten. En er zijn meer en betere koelcellen: grote, energiezuinige koelkasten en diepvriezers, met doorzichtige deuren."
"Verder nog heel wat kleine, maar belangrijke verbeteringen. Een grote spoelbak met warm water bijvoorbeeld, in het voedingsmagazijn. Alles is ook volledig in orde met de voedselveiligheid."
Wat zeggen de mensen er zelf van?
Het zijn enthousiaste vrijwilligers die de voeding uitladen en een plaats geven in het magazijn. Ook de bediening gebeurt door vrijwilligers. Merken zij veel verandering?
Linda: "Nu zie je goed wat er allemaal in de frigo's zit. Daardoor kun je mensen vlotter bedienen. Wij werken niet met vaste pakketten, maar stellen de "boodschappen" ter plaatse samen op maat. Is het een groot gezin? Is de persoon vegetariër? Dus moet je snel kunnen werken en overal goed aan kunnen."
Chantal: "Met die doorzichtige deuren gaat er ook geen voedsel verloren. Je weet beter wat je eerst moet uitdelen. En er kan niets meer verstopt zitten achteraan of onderaan. In een gewone frigo of diepvries is het onvermijdelijk dat er al eens eten slecht wordt, maar dat gebeurt nu niet meer."
Martine: "De oude rekken hadden hun tijd gehad. Die moeten veel gewicht dragen, hé, dus dat verslijt wel. Ze begonnen zelfs al te roesten hier en daar! De nieuwe rekken zijn dieper, zodat er meer voorraad op kan. En er past precies een pallet onder. Alles is perfect afgemeten!"
De muren zijn ook geschilderd. Maakt dat eigenlijk veel uit?
Evelien: "Het lijkt een detail, maar dat is het niet. Witte muren en plafonds zorgen voor meer licht, waardoor je beter kan werken. En het geeft ook een frisse en gezellige sfeer. Een echt winkelgevoel. Het oog wil ook wat, hé. Het is niet omdat je nood hebt aan steun en gratis eten krijgt, dat je dat niet in een aangename omgeving kan krijgen. Het is een vorm van respect en waardering!"
De renovatie van de sociale dienst van Open Plaats was mogelijk dankzij CERA en dankzij de spelers van de Nationale Loterij.
Open Plaats dankt ook haar vrijwilligers! Zij hebben vele uren hard werk geleverd. Door kilo’s materiaal te verplaatsen hebben zij de werken mee mogelijk gemaakt.
Wil jij ook een verschil maken voor mensen in armoede?
Als klant van De Kringwinkels van Open Plaats steun jij onze werking. Zolang onze winkels open zijn, kan je komen shoppen of spullen geven bij Open Plaats én tegelijk iets doen voor anderen.
Wil je iets extra doen in dit moeilijke jaar? Dan kan je een gift overschrijven. Elk bedrag, groot of klein, maakt een verschil. Rekeningnummer: BE78 8900 1496 2986 - mededeling: GIFT